16 Mayıs 2011 Pazartesi

Yörük Yoğurdu: Çiğ Tanesiyle Yoğurt Mayalamak!

Photobucket
TRT- Belgesel kanalında Çiğ Tanesinin Sırrı adlı yapımı izledim. Kütahya- Tavşanlı'da dağ eteğinde yaşayan yörüklerin gelenek-görenekleri hakkında çok yararlı bilgiler edindim. Meğer şu meşhur yörük yoğurdunun sırrı çiğ tanesiymiş!
Photobucket
Hıdırellez sabahı yani 6 mayıs, gün ağarmadan kadınlar ellerimde kaşık ve tabakla dağlara çıkarlar. Otların üzerindeki çiğlerini kaşıkla sıyırıp tabağa alırlar. Kırılıcak narin bir çiçek gibi davrandıkları otlardan özenle toplanan çiğler eve getirilir. Tabi bu esnada artık çiğ erimiş bir tabak çiğ erimesi suyu kalmıştır.
Photobucket
Tencereye eklenmiş süte 1 litreye 3 kaşık gelecek kadar eklenir. Kalın bir beze sarılmış tencere maya tutması için kuytu köşeye alınır. Hıdırellezi takiben 3 gün daha bu işlemler yapılır. Sonrasında ya da öncesindeki günlerde malesef çiğ tanesi ile yoğurt mayası elde edilemez. Bu sadece batıl inanış değil deneyerek yılların tecrübesiyle kanıtlanmış bir gerçekliktir. Araştırmacılar da yılın bu zamanının çiğ tanesi örneklerini toplar. Bilimsel sonucunu ben de çok merak ediyorum doğrusu! Bitti mi hayırrrrr....
Photobucket
Çiğ taneleri ile üç gün yoğurt mayalanır dedik bu mayalanan yoğurtların suyu bir kaba alınır ve sulandırılarak çoğaltılıp yıl boyunca ekmek mayası olarak kullanılmaya devam eder. İşte şimdi aklıma severek, ilgiyle takip ettiğim lezzetli somunlar adlı blogger'ın yavrusu gibi koruyup kolaldığı mayası geldi. Bu konu hakkında bilgisini ve yorumlarını çok merak ediyorum:)



Tarihçesine göre: yörükler hıdırellez sabahı yine bir gün keçilerinden, koyunlarından sütü sağar o sırada sabah ayazı çiğ yağar ve süt yoğurda çalanmış olur. İnsanlar ilk başta sırrı anlayamaz bu işlem 3 gün daha devam eder. Derken çiğ tanesinin sırrı anlaşılır. Yörük yoğurdunun tarifsiz sırrı çiğ tanesidir! Peki ilk yoğurt nasıl bulunmuş tam net değildir. Kimilerine göre nohuttan kimilerine göre kuzunun iç mayasından.
Tarih84

4 yorum:

http://www.lezzetibol.com dedi ki...

Güzel memleketime ve köylüme bayılıyorum. Ne güzel bilgiler var içlerinde...
Keşke bende seyretseymişim...

Maya zaten en çok merak ettiğim konudur. Takipteyim seni:)))

tarih84 dedi ki...

Lezzeti bol:beni de çok etkiledi, ne varsa eskilerde var diye boşuna denilmiyor. Püreyi bile toz paketlerde aldığımız bir dönemde bu bilgiler hazine. Eskilere kulak vermeli özellikle beton yığınına hapsolmamış yerlerdeki kişilere:)

çok teşekkür ederim, takip etmen, yorumlaman çok mutlu etti beni:) Ben de sıkı takipçilerindenim:) Güzel mutlu günler dilerim:)

MakinoSev dedi ki...

ağzım açık kaldı, harika bir yazı, bizimle paylaştığın için sağol :)

tarih84 dedi ki...

Makino Sev: yakında dünya litarütürüne girecek, çok enteresan hakkaten de!